torsdag, april 06, 2006

Hurra for dei gamle kjønnsforskarkanonane!

Wenche Mühleisen har skrive ein knallgod analyse av resepsjonen av Rosa Prosa-prosjektet i dagens Aftenposten. Her får kommentatorane og meldarane Eikemo, Christensen, Bentzrud, Økland og Krøger kritikk for sine analysar av prosjektet. Mühleisen meiner deires haldningar er øydeleggjande for framstillinga av kvinneleg seksualitet, sitat:

Så lenge intellektuelle avviser denne typen tematisering av seksualitet som forfall i offentligheten, får vi den seksuelle offentlighet vi fortjener: Vulgarisert, kommersiell og avpolitisert.

MEN! OG! HO SKRIV, sitat:

Litterær kvalitet.
Som i de fleste antologier holder ikke alle tekstene samme litterære kvalitet. Noen bidrag er knallgode, slik som Ragnfrid Trohaugs tekst "Ordlaus og klar" om språkets og kulturens kategoriseringsterror. Teksten har en anarkistisk, humoristisk sprengkraft og feministisk selvbevissthet som får kritikerne til å fremstå som nokså visjonsløse.


DEN SATT TENKER EG, TROLLPENNER!

(red.anm. denne posten er meint som eit gledesutbrot over at teksten eg hadde skrive fekk god kritikk. Den var ikkje meint som eit debattinnlegg i ein større diskusjon om prosjektet. Teksten i boka Rosa Prosa er i seg sjølv eit debattinnlegg. Skulle eg skrive denne posten på nytt, ville eg berre ha laga ei lenke til artikkelen. For eg er ikkje hatsk).

13 Comments:

Anonymous ebba said...

Det var deg og dere vel undt, gratulerer med gode ord!!!

11:43 a.m.  
Blogger Susanne said...

Kære Ragnfrid, jeg ønsker mig en debat her, ikke udbrud der går på det personlige. Så jeg håber virkelig at vi alle klarer at styre igennem dette på en rimelig saglig måde - for mig at se er dette en strategidiskussion, ikke en pro-kontra-diskussion. Men kan jeg bare få lov at sige at jeg er så utrolig træt af Ragnfrid Trohaug og kollegaers enorme trang til selvfejring, dette er hverken Idol eller nogen idrætsplads. Der er ingen der vinder noget, dette er en samtale. Så shape up, please, girls. I beg you.

12:32 p.m.  
Anonymous Anonym said...

er det visjonslaust å ønske seg noko meir av feminisme enn seksuelle bekjenningar?

12:54 p.m.  
Blogger Groba said...

En ting er i alle fall sikkert - nå må jeg bare få lest denne rosa prosaen!

Når det gjelder denne debatten, kan jeg derfor foreløpig ikke si annet enn: Hva pokker er galt med å feire seg selv og kjempe for det man står for?

12:56 p.m.  
Anonymous Gro said...

Hei Ragnfrid. Jeg har ikke lest "rosa prosa" og har derfor ingen mening om innholdet. men jeg leste og anmeldte en lignende bok for noen år siden, dvs en bok som legetimerte sin eksistens omtrent slik "rosa prosa" argumenterer for seg selv; brudd med stereotypier, pluralitet, erfaringsbasert osv. Den boka het "svart på hvitt", der 14 svarte nordmenn deler sin erfaring om det å vokse opp i norge.
Den boka har jeg ikke hørt et kvekk om siden den kom ut, og det er synd, for den er på alle måter et viktig tidsdokument (-slik dere vel også er). det jeg lurer på er; har dere forholdt dere til "svart på hvitt" på noen måte når dere laget antologien "rosa prosa"?

12:58 p.m.  
Blogger synnik said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

1:04 p.m.  
Blogger synnik said...

Ragnfrid, jeg syns ikke det er en hyggelig diskusjonsstrategi å kalle meningsmotsandere visjonsløse, uansett om en ansatt på universitetet i Oslo har sagt noe sånt (Men ser vi på Muhleisen kan det tenkes at man nettopp blir det av å være der)

som du sikkert ikke er overrasket over (men nå regner jeg med du legger ut disse tingene fordi du vil debatt) syns jeg Mühleisen selv går i anti-feminist-fella: hun tegner opp en dikotomi der rosa prosa representerer unge (kåte? visjonære?) jenter, mens kritikerne er eldre ( snerpete burugler). Dette forsterker hun ved å også kalle dem intellektuelle (les: brillefanter) mens de unge, de er vel bare ekte, tørste på livet. og så kåte så kåte! Og videre, i overskriften kaller hun meningsmotstanden for "forakt for nyfeminismen": som om susanne representerer gammel-feminisme?
er dette en deliberativ meningsuteksling da?
Hvor er maktperspektivet her?
Hva vil Muhleisen med dette annet enn å vise at også hun er utdatert og, etter egen dikotomisering, utgått på dato?

1:08 p.m.  
Blogger Espen said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

3:20 p.m.  
Blogger Espen said...

Poster nå kun her for å lansere min egen nye blogg (sykkelstyre). Den første Påsten er om fotball.

Ønsker forøvrig lykke til med krangler, kuker, fitter og annet relevant materiale.

3:22 p.m.  
Anonymous ragnfrid said...

Jeg er helt enig med Susanne i at sjølfeiring ikke er en konstruktiv strategi, og jeg er også enig i med Synnik at det er mange problematiske sider i forsvaret for Rosa Prosa. Når det gjelder postens siste kommentar hadde jeg håpa at folk skjønte ironien. Denne posten skreiv jeg rett og slett fordi det er utrolig fint at noen har sett og skjønt hva man, og da mener jeg ikke prosjektet, men mitt eget bidrag i boka, har forsøkt på. Dere skjønner sikkert alle at det gjør godt når man har vært med på noe som har skapt slikt opprørt hav.

4:45 p.m.  
Anonymous gro said...

-og siden prosjektet deres er et blåkopi av "svart på hvitt", så reklamerer jeg herved for den. Hadja Tadjik er redaktør. Og hennes bidrag, samt bidragene fra Cathrine Sandnes og Lubna Jaffrey, anbefales på det varmeste.

6:55 p.m.  
Blogger synnik said...

kjære ragnfrid, jeg skjønte at du ville være morsom og all honnør til deg for god kritikk (jeg skal lese teksten, men tviler ikke på at den er god, eller at de var kjekt at venke trakk den frem; hadde det ikke vært for at du gjorde det selv ville jeg gjort det!). Men i lys av konteksten var det litt vanskelig å se humoren; man prøver å stille spørsmål og har vært møtt med taushet. susanne skrev en svært god anmeldelse i morgenbladet som ingen har giddet å svare på engang (ingen har trukket frem den!). Ingen har villet rp noe vondt, ingen har sagt at rp er en dårlig bok; man har bare forsøkt å diskutere noe som også kan være svært viktig. jeg har forståelse for at det kan være tøft å stikke seg ut i offentligheten og bli møtt med pepper (ja), men vil man det motsatte? et klappesamfunn der ingen spør hva som er galt? hva da, om ti år når haugevis med jenter og gutter roper at de er undertrykt eller at merkevareindustrien har sneket seg innunder huden demses for godt; virket ikke rp?
ps. jeg må snart ha buksen min...:)

11:30 a.m.  
Blogger Christer Hjelmeland said...

Jeg kommer tilbake med en dyptpløyende analyse av rosa prosa etter gjennomlesning i påsken. Å ha lest det man diskuterer synes jeg ofte har en berikende virkning på debatten (att: Synnik), selv om jeg ser diskusjonen svirrer omkring presentasjon og ikke innhold.

Har forøvrig fått min egen lille "UTEPLASS" som du kan se på: http://uteplass.blogspot.com/

9:44 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home