fredag, februar 24, 2006

NB! Reklame! Teksten inneheld Tungtvannspråk

DOWN UNDER

Kva ligg i ordet FITTE og kva veit eigentleg kvinner om det dei har mellom
beina?

Kan kvinner skrive like utfordrande som menn, uten å verta sett på som
«kåte», «erotiske» eller sett i andre tilsvarande trange båser? Er det
spekulativt når kvinner nyttar sex i sine tekstar, men ikkje når menn gjer
det? Er unge kvinner meir frigjorte seksuelt og er Dagbladet Fredag si
sexspalte på fredag eit bevis på det?

VELKOMMEN TIL FITTEPRAT PÅ LOGEN 7. MARS

med forfattarane Olaug Nilsen, Gunnhild Øyehaug, Ragnfrid Trohaug, Gro
Jørstad Nlsen, Tormod Haugland, Ellen Mortensen (litteraturvitar), Kristina
Johannessen (gynekolog). Musikk: Fanny Holmin og Dj Barabass




Frå 19:00

Gratis inngang


Arrangørar: Syn og Segn og Kvinnefronten.

Ladyfest

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ah, men vær så snill, gi kvelden et annet navn enn "fitteprat", det gagner ikke saken et sekund. Det bare vulgært, ikke humoristisk, ikke slående, ikke noe, bare platt.

SSN

4:25 p.m.  
Anonymous SSL said...

jeg er også enig i det lukter litt surt og svett for min del, og litt voldsomt-pådyttet: det-private-er-politisk-det-private-er-politisk.
mine fantasier er ikke det! (og la det være sagt: jeg tror mange av tekstene i rosaprosa, feks. anna sin som jeg har sett på bare fordi den står i det nye og det har tilfeldigvis jeg fått slengt etter meg, ikke er svette og innpåslitne, og det er sikkert ikke syn&segn heller. Men fitteprat og vaginamonologer får ikke akkurat meg til å ile.....

9:22 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Tittelen står Ladyfest for, det har vi som deltakere ikke hatt noe innflytelse på. Personlig ville jeg valgt en annen, rett og slett fordi ordet ikke fungerer for meg (nevnes for eksempel ikke en eneste gang i min rosaprosatekst), og jeg er enig med deg at tittelen gjør ikke arr. mer spennende for min del. Men når det er sagt mener jeg at innholdet ER spennende. Jeg tror det blir en interessant kveld, nettopp fordi den ikke er tenkt som en intimkveld, men en debatt der man lufter språklige og politiske problemer i forbindelse med emnet. Personlig er jeg fornøyd med at man krysser fagfeltene, at det både er litteraturvitere, forfattere og medisinere til stede.
Når det gjelder det private mot det politiske, mener jeg at det ikke er til å komme unna at de to er koblet sammen på ulike vis, og at det er nyttig å snakke om det av og til. Aurdal og Sinding-Larsens bidrag tar begge opp hvordan gapet mellom politisk lærdom og seksuell tenning skaper problemer for hvordan flinke, kåte unge kvinner tenker om sin egen seksualitet. At de fleste av skribentene i Rosa Prosa har brukt seg selv som eksempler til å si noe om emnet, føltes ikke pinlig påtrengende; for eksempel histoia om hun som er tjuefem og jomfru, en potensiell altfor privat historie, er en humoristisk beretning om hva som skjer når man tar konsekvensen av å tro. Sjøl mener jeg at det er en fare med å språklegge alt, at noen erfaringsområder skal få lov til å være fri for altfor mange begreper, det er dette jeg forsøker skrive om i ei bok som handler om å språklegge kåtheten.

9:06 a.m.  
Blogger synnik said...

jeg tenker nok for mye på novellekonkurransen til Kvinnefronten når jeg assosierer, og har ikke lest rosaprosa el. syn&segn; jeg er jo selvfølgelig enig i at det private er politisk, men jeg får likevel gåsehud når det mest intime skal politiseres og gjøres til område for politisk korrekt tenkning. Seksuell tenning handler jo om det motsatte; om tabuer og ulovlige ønsker, og jeg kan være fristet til å sitere godeste Kraugerud som spør hva som vil skje med kjærlighetsdiskursen dersom vi fornekter at våre fantasier er bygget opp av stereotype, gjerne kjønnede maktstrukturer? Håper dette også blir tema på møtet i så fall, at man ikke skal komme frem til en essensell og frigjort (les:ekte) kåthet. for den finnes vel ikke...?

11:21 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Det er nettopp det som er fint med rosa prosa-prosjektet, at målet ikke er å gjøre seksualiteten til politisk korrekt tenkning, jfr. referansen til Aurdal og Sinding-Larsen, men å like gjerne vise spagaten mellom den ukorrekte tenninga og det politisk bevisste hodet'

7:03 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home