mandag, januar 09, 2006

Før i tida, da man var klok

Det er så rart, disse plutselige møtene med egne uttalelser, ting man har sagt og ment i tidligere tider, bøker man har likt, saker man har vært opptatt av. I dette praktverket fant jeg ord som jeg hadde sagt med fynd og klem i et intervju. Ord som har blitt til litteraturhistorie. Det tenkte jeg ikke på da jeg sa det, nei. Men det var ikke det jeg skulle skrive om.
På leit etter en helt annen vestlandsforfatter, falt jeg for fristelsen å lese intervjuet med meg selv. Jeg var nysgjerrig på hva jeg anbefalte den gang da. Det er ei fin liste. Ei god og didaktisk liste. Ei Ragnfridlsite. Når jeg ser denne lista vet jeg hvorfor jeg er så glad i å arbeide med barne- og ungdomslitteratur, skrive, redigere og tenke omkring det hele. Jeg vil så gjerne gi gode historier med godt språk, som kan hjelpe. Ikke som Jesus, men bare som en som har funnet et språk for å si ting man selv kanskje ikke har språk for. Hilde Kvalvaag sa i et intervju i BT i dag at "det dirrar meir av ungdom". Og det er jeg helt enig i. Det dirrer fordi alt står på spill, og ingenting er på plass.Det er der litteraturen kommer inn, for å peike på plasser man kan kvile, ord man kan oppdage, følelser som kan få språk. Så jeg hilser til Torunn, Tone, Sigrunn, Kine, Guro, Trine, Charlotte og alle de andre småfolka som nå er i ferd med å bli skikkelig store.
Til alle: Hold dere inne og les. Det er slikt januar er til for.

6 Comments:

Blogger H. said...

Fin liste og fine tanker!
Klok var og er du, Trohaug. Klok som et sjødyr.
Mange ting virker så lenge lenge siden, og så er det bare snakk om to-tre år.
Og selv føler jeg meg for tida som en karakter i Okkupert Kjærleik, her jeg huserer i Torkils lille okkuperte rom m/utsikt i Hausmannsgate 34.

9:39 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Du må passe deg for skumle inntrengere, huske å ta på deg stilongs og lue, samt skjerf, før du legger deg. Skjött om dej.
Frida

10:54 p.m.  
Blogger Charlotte said...

E vart spådd i hainnæ a ei damæ, å ho sa e hadd ein stor "skrivegaffel", å at e kåm t å tjæn pængæ på dæ når e vart litt oppi åran;P
e håpæ ho har rætt:P

11:18 p.m.  
Anonymous Erik Bentsen said...

Av mangel på en e-postadresse adresserer jeg deg her og nå. Bloggen din er ukens utvalgte på Forfatterportalen, noe som forhåpentligvis vil få noen flere til å lese dine kloke ord. Så vet du det.

Mvh Erik

9:51 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

det var artig! Full skjerpings, altså. adressen er (for framtidig bruk): fornavnÆTetternavnDOTno

10:39 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Charlotte, her kommer min spådom: Du kommer til å skrive en gotiskinspirert serie, med historisk handling fra Helgelandskysten, den blir solgt over alt, kiosker, bensinstasjoner, men også renomerte bokhandlere, for språklig kommer den til å slå alle tidligere seriebøker. Det blir artig. Så skal jeg sitte i gyngestolen og nikke fornøyd: "ho oppdaga no æg" (fordi når man blir gammel, snakker man breiere, sånn er det bare).

10:41 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home