mandag, desember 26, 2005

Julehilsen fra bror

Midt mellom all den deilige, danske julematen, boksidene, TP-rundene og computerfrie dager, sender min bror T. følgende dikt som påminnelse om hva jula, sitat: "egentlig er". Jeg er vel uenig i dette "egentlig er", men det er en god påminnelse om hva jula også kan være, og en all time classics knyttneve (r) som treffer midt mellom anda og riskremen et sted, så her, til alle dere:

Arbeidsløs jul

Vi som er dømt til livet
i gråbeingårdenes by
feirer i dag en solfest
for ham, som er født på ny.

Vi har fått tyve kroner
å feire hans komme med!
For dem har vi kjøpt en julegran
og en shel sekk ved.

For dem har vi kjøpt en bayer
og et stykke hestekjøtt.
Det siste skal minne om stallen
hvor frelseren blev født.

De fattiges herre og mester!
Det var ikke godt for ham.
Han hengtes til slutt på korset
midt mellom synd og skam.

Godt det er bare en skrøne
at Kristus er kommet påny.
Så blir det en fattig mindre
å nagle på kors i vår by.
Vi i de mørke gater
feirer i dag en fest.
Til jul får vi tyve kroner,
til påske: Korsfest! Korsfest


Mesteren

I stallen i Betlehem fødtes i kveld
den eneste sønn av Vårherre.
De første som lo til hans skrik og hans sprell
var fattigfolk bare dessverre.
Men Jødelands konge han slipte sin kniv
for konger er redd for sitt liv.

Og da han blev større, så vandret han rundt
og levet fra hånden til munnen.
For borgerlig ro blev han aldri forundt.
Men skadelig var det i grunnen.
For tenk på de folk, som han omgikkes med:
en fisker, en snekker, en smed!

De rike blev pisket med svøper og ord:
i dem hadde ondsinnet røtter.
Men synderen spiste ved frelserens bord,
og skjøgene lå ved hans føtter.
At mesteren blev som han blev, er det rart,
med omgang av sådan en art ?
Idag vet man best, hvem han virkelig var:
de fattiges herre og mester.
Og forat det ikke skal glemmes, så har
vi kirken med paver og prester.
Så slipper de rike å huske på det.
Så feirer de julen i fred.



God Jul

4 Comments:

Anonymous Eirik Newth said...

Og forfatteren heter Rudolf Nilsen, ikke sant? Godt nyttår, forresten! :-)

6:23 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Godt nytt år! Helt klart, Rudolf Nilsen. Det burde jo stått under, men det var så selvsagt at både min bror og jeg glemte det!

11:05 a.m.  
Blogger Mikkel said...

Jeg hører liksom Lillebjørn Nielsens stemme inne i hodet mitt når jeg leser dette. Sprøtt.

6:22 p.m.  
Blogger Sara said...

Personlig synes jeg Nordahl Grieg også var inne på noe da han skrev 'Det Nye År' - ihvertfall liker jeg den første delen:

Nu har verden gitt seg hen
i fryd fordi et barn er født.
De kom, de kristne bombefly;
der skrek en mor; et barn var dødt.

Og andre småbarn sprang i angst
og skjulte seg, den glade jul.
Nu kan vi skjønne salmens ord:
at engler daler ned i skjul.

O fred på jord og fryd på jord!
Vi står i kveld spente sinn,
blandt julelys og bombebål og ser det gamle år gå inn.

9:09 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home