fredag, november 25, 2005

Grundige anmeldelser på barnebokkritikk.no

Jeg har lenge tenkt at bloggen min har en sprikende profil, at jeg ikke helt vet hva den skal være, brukes til, eksistere for etc. Dette har jeg tenkt å skrive en lengre utledning om når jeg får tid. Men en av de tingene jeg vil at den skal være, er et sted hvor barne- og ungdomslitteraturen er synlig. Det er en av grunnene til at jeg legger ut linkene til barnebokkritikk.no når de legger ut nytt stoff. Dette er det eneste stedet som gir BU-litteraturen god plass, og ikke bare det, den anmeldeles på et grundig og reflektert vis, ikke bare "denne må du lese høyt for barna dine"-måten.
Denne uka vil jeg særlig sette fokus på anmeldelsen av Bragevinneren Arne Svingen. Denne anmeldelsen er forbilledlig på barnebokfronten, fordi den er grundig mht til bakgrunn, problemstillinger, kilder etc. Anmeldelsen tar boka, bokas tema og forfatteren på alvor ved å gå så djupt inn i bokas felt. Den problematiserer blant annet bruk av litterære forelegg, kilder og ikke minst dette å skrive om den andre. Man ser sjelden i dagspressen av anmelderne går så grundig til verks som Jostein Andresen Ryen gjør her. Nå gleder jeg meg til å lese boka sjøl, og takker for at barnebokkritikk. no tar BU-litteraturen og BU-kritikken på alvor. Det er vel verdt å lese temaartiklene deres også.

Hadde jeg vært bibliotekar kunne jeg sagt med ivrig stemme: "Les ei ungdomsbok i helga, det skal jeg gjøre".