onsdag, september 14, 2005

Revolverjournalistene Bromark og Herbjørnsrud slår til igjen

Vi er mer danske enn vi tror, slår journalistene Bromark og Herbjørnsrud fast i en ny debattbok om framstillinga av Norges historie. Dette er vel ingen bombe. Selv har jeg lenge vært klar over det danskes tilstedeværelse i mitt liv.

Note: Jeg har forøvrig svekket tiltro til disse to journalistene etter at de i sin tidligere debattbok om Amerika brukte min artikkel "Amerika i oss alle" trykt i BT, som et av flere bevis på anti-amerikanisme. De isolerte utsagnet fra resten av teksten min, en tekst som problematiserte nettopp den doble holdningen som opptrer i nordmenns forhold til USA, og hvor jeg kritiserer den ensidige demoniseringen av USA som foregår i Norge. Leser man hele teksten går det klart fram at jeg IKKE er ensidig anti-amerikansk, men derimot drøfter ambivalensen.Likevel valgte de å bruke deler av materialet i artikkelen min til det motsatte. Uredelig kildebruk, eller bare dårlige leseferdigheter.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg har også alltid ment det er relativt små forskjeller mellom Norge og Danmark, til tross for min heller udanske tilværelse. Det som skiller oss, er små ting som f. eks. at en sekstenåring på dansk festival gjerne får servert en kold øl når han ber om en Cola. Forskjellen ligger altså i uttale eller aksent, kanskje også i holdninger.

Det mente iallfall jeg, inntil jeg leste en artikkel i Weekendavisen om utenforlandet. Vi er jævlig eksotiske her oppe i nord.

1:11 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Takk for artikkellink, det var herlig å lese skråblikket fra sør, en slags Jeppesk: "her er så underlig".
Særlig likte jeg den lett sarkastiske tonen gjennom hele intervjuet, blant annet:
"Dels vader Norge i topplaceringer på enhver politisk korrektheds-liste".
Distriktspolitikken fikk seg også en på naien kan man si.

1:38 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det som er vorte påpeikt i meldingar av boka til Bromark og Herbjørnsrud (mellom anna i Klassekampen), er at dei heile tida er nøye med å problematisera omgrepet "norsk", medan til dømes "dansk" ikkje vert problematisert i det heile.
Dersom det norske har vorte til i møte med straumningar utanfrå (noko det utan tvil har), gjeld vel det òg det danske og alle andre nasjonalitetar.
Elles er vel ikkje Danmark akkurat eit fattigland.

5:24 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Kunne ikkje sagt det betre sjølv. Heilt einig.

5:40 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home