mandag, september 26, 2005

En jämnställdhets strategi från Sverige! Lyssna grabbar och kjeier!

Fordelen med å ha vokst opp i et sparsommelig hjem hvor man dampet frimerker, bare fikk arvaklær og loppemarkedting, samlet flasker for å få lommepenger og resirkulerte melkekartonger på privat basis (jeg vet dette høres ut som shoe box-sketsjen, men det er helt sant. Vitnene er utallige), er at jeg alltid finner noe interessant etter å ha stått på hodet i papirbossdunken på Flesland, på vei inn for å rekke et fly (en Fokker denne gangen).

Dagens lektyre var den svenske avisen Dagens Industri, en avis jeg må innrømme at jeg ikke leser særlig ofte, men som jeg hadde stor glede av i dag.

Sitat: "Företagen bör ha en jämställdhetschef på heltid, likaväl som man har en säljchef. Det ska vara en ambitiös 30-årig kille från Handels och arbetet ska genomsyra hela organisationen. Först¨då kan det bli jämställt på riktigt".
Lars Engström, 51 år og konsult/consultant/konsulent.

Det er en interessant tanke, for å unngå at likestillingsarbeid blir handicap-ol. Synd, men kanskje sant. En ambisiøs NHH-type. Tenke seg til.

4 Comments:

Blogger MGL said...

Men måste det vära en killa?

10:05 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Det er vel det som er hele poenget til denne konsultfyren,som selv innrømmer å ha latt være å tilsette kvinner, at likestillingsspørsmålet først får tyngde i næringslivsbedrifter når en mann settes til det. Statusen kommer med den Handelskillen.

3:09 p.m.  
Blogger MGL said...

Jeg forstår tydeligvis ikke ironi på svensk.

2:22 p.m.  
Blogger synnik said...

men næringslivet styrt av kvinner er vel ikke bedre enn næringslivet styrt av menn?

12:08 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home