søndag, august 28, 2005

Oppslagstavla: debatt i morgen mandag!

InterCity inviterer til Politisk Bar:
Tid: Mandag 29.8 kl. 21.00 (nb!!)
Sted: Landmark
Medarrangør: Syn og Segn
Tittel:
Hva skal Vestlandet med Oslo?

Innledere:
Frank Aarebrot, statsviter
Audun Lysbakken, andrekandidat SV
Gjermund Hagesæter, andrekandidat Frp
Anne-Grete Strøm-Erichsen, andrekandidat Ap
Øyvind Halleraker, stortingskandidat H

"En ny rapport viser at Bergen er dårligst av de norske storbyene på å
skape nye kunnskapsbaserte arbeidsplasser. Hovedårsaken er at de rike
Bergenskremmerne med for mye penger, velger å investere i eiendom
framfor nye teknologintensive bedrifter. Hvordan kan Bergen være
motor for regionaliseringen av Norge når byen ikke engang klarer å
lage nye arbeidsplasser til de høyt utdannede innbyggerne sine?
Bergensregionen er den storbyregionen i Norge som har kommet kortest
med å lage et regionalt samarbeid. Hovedårsaken? Bergen har siden
middelalderen vært seg selv nok og er mislikt selv av nabokommunene.
Hvordan kan Bergen være motor for regionaliseringen av Vestlandet når
ikke engang nabokommunene vil samarbeide med byen?
Vestlandet er en mytisk størrelse, men bortimot umulig å
operasjonalisere. Hvordan avgrenses Vestlandet i tilfelle vi får en
rødgrønn regjering som vil erstatte fylkene med større regioner?
Sunnmøringene er og har alltid vært seg selv nok. Rogalendingene
spytter i hånda, teller skillingen og skuer mot kontinentet.
Sogningene gjør som Sisyfos og bruker hele dagslyset på å flytte
høyballer opp og ned de bratte fjellskråningene. Hva er det som
binder Vestlandet sammen utover hatet mot hovedstaden?
Og hvilken by skal være hovedstaden? Bergen eller Stavanger?
Stavanger har de siste årene fremstått som langt mer dynamisk enn
Bergen. Høyskolen er blitt universitet, de skal bli europeisk
kulturhovestad i 2008 og ordfører Sevland har kommet langt i å
transformere oljeøkonomien til kulturbaserte næringer. Er Bergen
fortiden og Stavanger fremtiden for Vestlandet?"


--

6 Comments:

Blogger Espen said...

Virker som en ok debatt, men må henge opp kroker på veggene i Lerkerinden.

12:26 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Det forstår seg. Den er lagt så sent på kvelden for at man skal rekke Brannkampen(!) først.
R

12:32 p.m.  
Anonymous Anonym said...

djiisus, brannkamp. finnes det noe mindre viktig i verden.

Sees der, Ragnfrid? Ellers håper jeg du reklamerer like heftig for fagkritisk aften om to uker,
vi stiller spm: HVORFOR ER DET SÅ FÅ KVINNELIGE FORSKERE PÅ LITT.VIT I BERGEN?

ellen m kommer. kommer du?

4:14 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Oppslagstavla er åpen for alle bra ting, så det er bare å sende over en fengende reklametekst. Jeg kommer så sant jeg er i byen. Det er en meget viktig problemstilling, den ble diskutert i de engere kretser så sent som i går. Når er det? Og ja, jeg kommer i kveld.

5:29 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

jeg tror det blir 14. sept, onsdag på På Høyden, jeg sender en mer formell invitt. Atle K og Ellen M er med på laget, vanskeligere å finne en student, men jeg skal grave.

11:46 a.m.  
Blogger *** said...

debatt i welhavensgt:

mette: eg er redd for å døy.
sveinung: nei, EG er redd for å døy.
mette: neeeei, det er EG, det (osv)

det endte med at sveinung lagde ingefærte medan eg tok halve oppvasken (tallerkner og kasserollar). ikkje fordi eg er så pliktoppfyllande. berre for å sleppe å vaske bestikket.

9:49 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home