fredag, juli 22, 2005

Litterær sjølmelding på oppfordring

Litterær sjølmelding

Hvor mange bøker har husstanden: røft regna ett tusen to hundre bøker, pluss en kubikkmeter norsk samtidslyrikk.

(Synnøve har desidert flere bøker enn de fem hundre hun oppga; de er flere enn man tror).

Sist kjøpte bok: Jeg har snopt enorme mengder pocketbøker i sommer, ikke for å feire Ark pockets inntreden i markedet (der har jeg ikke kjøpt en eneste bok), men rett og slett fordi sommerbøker skal være lette å ta med seg og gjerne på engelsk, og dermed bare foreligger i mjukcoverutgaven.

Aller siste kjøp var They would never hurt a fly av Slavenka Draculić, som jeg fant i en bokhandel i Dubrovnik. Jeg var egentlig ute etter mer av Dubravka Ugresić, hvis essaysamling Culture og lies slo knock out på meg i fjor en gang, men endte opp med en annen kroatisk forfatter i stedet. Forfatteren reports from the War Crimes Tribunal in the Hague, to try to learn and understand these events. Jeg er halvveis inn i boka:

Drazen was shocked: it had taken them only fifteen minutes to execute some sixty people!

Sist leste bok: I og med at vi har reist kollektivtrafikk på Balkan den siste tida, har jeg lest mange bøker etter hverandre, men også samtidig. Her er en oppsummering, og jeg har funnet en slags tråd: bøkene er fra 2001 og 2002. Slik sett kan man si at jeg er behind with my reading.

I et kort utpust kan jeg nevne Atonement, Ian McEwan, Cykelstyrt og andre nyforelsker Camilla Stockmann (det er en samling petiter, utgitt i år, altså unntaket som bekrefter regelen) og Ambulanse Johan Harstad. Om Ambulanse: My gast is flabbered, really. Likte den virkelig. Men: i tillegg til den trykkfeilen på coveret jeg allerede har informert forfatteren om, fant jeg feil bruk av venne og vende (med mindre dette er den mye omtalte poesien i stramprosaen, men det funker ikke, ordene ligger for nærme hverandre, man tenker bare at det er feil). Noen vil si at dette er pirk jeg må holde for meg sjøl, da kan jeg bare nevne at dette er min form for tourettes, det må ut som et nys.

Dessuten tror jeg ikke på de tre sukkerbitene.

Men: boka er ikke oppskrytt. Han stjeler som en ravn fra film og andre forfattere, og det på en god måte.

Den aller siste var Everything is illuminated av Jonathan Safran Foe. Jeg har hørt at den nye boka hans er skikkelig dårlig, og allerede før anmeldelsene, bare ved å ha hørt om handlinga og plotet, ante jeg ugler på gangen. Men debuten var herlig, og jeg måtte kvele mang en latter da jeg leste Alex-stop-spleening-me-delene. M.B. gråt da han leste slutten. Jeg gråt ikke, til det var det for mange hylende barn på flyet til Norge, men jeg satt igjen med ..............................................................

......................................................................

...................................................................wonder......

....................................................................ing.............

.....................now................................................and....

................................................again.............................

.and.......................then............................................

...............................................wondering........

.....................................................................

........................................

Bøker jeg har lest mer enn fem ganger:

Das Doppelte Lottchen/ Lise og Lotte eller omvendt mest lest på norsk, men også på tysk. Det han jeg sikkert lest et sted mellom tjue og tretti ganger.

Motiv: Det finnes et annet liv enn ditt eget. Dobbeltgjengerens.

Miss Eriksen reiser til Amerika av Ebba Haslund. Det handler om ei jente som blir utvekslingsstudent i USA, og får den fantastiske opplevelsen av å begynne på nytt.

Motiv: Det finnes et annet liv enn det du har her og nå, livet er et annet sted.

Jessamy av Barbara Sleigh. Handler om ei jente som går inn i et kleskott og havner i en annen tid.

Motiv: Det finnes et annet liv enn ditt eget i en annen tid.

Unntaket som bekrefter regelen her, er boka Onkel Jakob( Mein Onkel Harry) av Gerlinde Schneider og Lilo Fromm. Den handler om en sur gammel mann, som hater katter. Men det er en katt som følger ham gjennom hele boka. Han forsøker å gi vekk katten, men ingen kan eller vil ha den. Til slutt skjønner han at:..........................................

Jeg utfordrer Hans Petter Laberg, Mette Karlsvik og David Aasen, hvis de ikke allerede har fått denne selvutleverende utfordringa.

5 Comments:

Blogger *** said...

takk for utfordringa.
så kom du meg i forkjøpet. EG skulle utfordre DEG! vel. eg prøvde meg på Everything is illuminated etter at eg hadde lest Hal Sirovic (sa mor) og var nyfiken på alt og alle jødisk. men teksten var for tett for meg.
Ambulanse, jaja. harstad kan det der med fokus!

men du, eg finn ikkje e-postadressa di lengre. vil du sende ho til meg?

2:14 p.m.  
Blogger David said...

Takk for utfordring. Artig. Punkt fire er vanskeleg å svare på, men eg har begynt å tenkje litt på det.

3:03 p.m.  
Anonymous synnik said...

jeg sa aldri at jeg har 500 bøker men "fler enn jeg har lest". for det har jeg.

tilbake fra ferien forresten. du og? :)

11:53 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Hei Synnik! Jeg trodde du sa femhundre av en eller annen grunn. Jeg kan også slå fast at jeg langt fra har lest alle bøkene, og jeg lurer alltid på om man skal ha bøker man aldri kommer til å lese.
Ja! Jeg er hjemme fysisk sett. Sitter med manuskorrektur fram til jeg reiser til Russland på fredag.
Jeg ringer før den tid. Trenger en spasertur opp på Nattland eller noe, som en pause, hvis skjemaet holder. Dere?

10:01 a.m.  
Anonymous guile said...

i love atonement.. mr mcewan really writes well..

10:43 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home