lørdag, april 30, 2005

Navn for dagen: Sverre Henmo

Tidligere i uka underviste jeg på Skrivekunstakademiet, og kunnskapen om samtidig barne-og ungdomslitteratur var heller skral, slik den pleier å være i slike forsamlinger. Jeg klandrer dem ikke, for når man har et slikt skriveår vil man skrive seg inn i alvoret, de riktige tekstene, romanene og tidsskriftene, opplesningene, folkene, sirklene. Vagant og Prosopopeia er navn som ligger ytterst på tunga, mens barnebokkritikk. no, Norsk Barnebokinstitutt og Bologna ikke har nådd ørene en gang. Håpet er at skriverne etterhvert forstår at det går an å ha en polyfon skriveridentitet, at man ikke er dømt til et liv på de evige pedagogers marker om man skriver for barn og ungdom.

Men den ene som hadde lest seg gjennom ungdomshyllene også i seinere tid, skrøt av Sverre Henmo. Jeg ble så glad og rød i kinnene over dette skrytet til en kollega som jeg setter høyt. Nå ser jeg at resten av verden, i alle fall den delen som følger med på BU-litteratur, skryter av den siste boka til Henmo "Gutten til venstre". Jeg har ennå ikke lest denne boka, som er et ledd i Gyldendals serie for unge voksne. I følge Aftenposten og barnebokkritikk.no er boka akkurat så god som jeg håper på.

1 Comments:

Blogger HPL said...

Når det gjelder "Gutten til venstre": Du har noe å glede deg til!

9:26 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home