torsdag, mars 17, 2005

Østfolding er ikke den styggeste dialekten!

Jeg liker østfolding.

8 Comments:

Blogger Espen said...

Det norske subjekt er situert i Oslo. I likhet med de fleste elsker Norske seg selv og ler av naboen:


Drammen er Norges styggeste by.

Østfolddialekt er den styggeste.

Og folk i Lillestrøm er sikkert de dummeste.

9:11 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

9:32 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Sant! For eksempel er Ørnes og Beiarn elskede hatobjekter i Bodø, både språkmessig og ellers; tar man et steg til sida, ser man jo fort at Bodøværingene med Glimt-gangen ikke er mye å samle på, og at man hadde elska å snakke Meløyfjæring (- sjå, han kjæm deklan å roan). Og når vi er inne på det Espen: Jeg skjønner hvorfor Ivar Morten trives i Ålesund og Aafk. Narvik, Bodø og Ålesund er same same but different. Jeg er litt lei av å se ansiktet hans på lokalnytt, og det er etter bare to uker her. Men når det er sagt, liker jeg veldig godt klubbfargene til Aafk. Blått og oransje, komplementære farger. Og når vi er inne på det: Hva er egentlig de dialektale forskjellene mellom Beisfjord og Narvik, før og nå?

9:34 p.m.  
Blogger Espen said...

Du veit: Eg snakkar meir enn eg lyttar, så dette er eg ikkje ekspert på.

Men Narvik-dialekten er jo særs nasal (IMN er jo også ganske nasal). Dialekten er på sitt verste omlag like nasal som Montebello-dialekten.

I Beisfjord (både gamle bygde-Beisfjord og suburbia-Beisfjord) er dialekten langt frå så nasal. Og de gamle har vel ein klang som vert karakterisert som brei.

Ord?
Nokre gamle i Beisfjord bruker til dømes: "raud" i staden en for "rød" mv. Men "eg" og "ikkje" finn du sjelden.

En tanke
Nokon klagar no over knoting grunna mykje flytting. Eg trur det har vore mykje flytting mellom områda Lofoten, Ofoten, Vesterålen og Sær-Troms (døme: Eldbjørg er frå Harstad, morsan og de er frå Svolvær) og vil ikkje utelukke ein omfattande knoting også for 100 år sia.

9:24 a.m.  
Anonymous Anonym said...

Dado que no fue por mí sino por ella, a que no fue por “otro” porque no quiere andar con nadie ni nadie más le interesa, a que nunca dura más de tres meses, a que no le importan los chismes y a que no sabe ni por qué me terminó, puedo concluir que fue por Lucas, los vi besarse a través de la puerta entre abierta de la cochera, pero me hice el ciego, no lo quise aceptar, pero es cierto, lo besó, entré y me terminó. Y después del lastimero encuentro, quedando “como amigos” y en el abrazo final, ese de despedida y chinga tu madre, reconocí el aroma que aquella vez le noté a la flaca, sí, el aroma de Lucas, esa noche lo supe, así huele él, imagino que fueron muchas las veces en las que ella estuvo con él antes de que yo llegara por ella, es raro pero no me siento tan mal, antes de subirme al coche Lucas me siguió y cuidando que la flaca no me viera le regalé tremenda patada, fue a parar dos metros adelante, arranco rápidamente y sus ladridos desesperados y la corretiza infructuosa a mi coche poco a poco se vio disminuida por el alto volumen de mi música, pobre perro, seguro no me olvidará. ¿La flaca me olvidará? Sí, seguro...

7:08 p.m.  
Anonymous Sindre said...

Hei Ragnfrid,
forvillet meg inn her etter at jeg googlet mannen din (hils inn!) for en tid tilbake (er det å anse som frekt forresten?). Ser at østfold blir hakket på (igjen) og godt å se at du tar vårsch i forsvar. Er det rart vi emigrerer og legger om dialekta? Det nytter jo ikke å klage på at østfoldinger ikke bruker språket sitt når de (han, fyren i Typisk norsk) i setningen før erklærer dialekta for styggest i landet. Hvem vil være styggest i landet, liksom?
Dessuten synes jeg det er snobbete med en sånn kåring. Da liker jeg bedre at folk gjør opp med nevekamp. Og denne Espen ovenfor, hva vet han om Drammen egentlig? Det er en ganske fin by, faktisk. De har et fint teater og holder på å rense elva si. Kommer til å bli en av landets fineste byer faktisk. Det var et langt (og sikkert uventet) innlegg. Ferdig nå. Hakke mer på hjertet. Måtte bare si no

11:12 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Ille fint å se dæ her, Sindre! Du vet, det er hippt med blogging, man må følge med i tida. Jeg står ved mitt utsagn om at Østfoldsdialekten har fått ufortjent mye tyn. Jeg tror Edvardsens poeng var at Drammen har status som den styggeste byen, rett og slett fordi den ligger så nærme Oslo, og det er i Oslo man sitter og definerer stygt og pent, og at han selv ikke mener det er noe sannhet i det. Den er ikke så verst den byen.

6:44 p.m.  
Anonymous Sindre said...

Herregud, jeg skjønte at jeg hadde misforstått tre sekunder etter at jeg publiserte. Tar tilbake innlegget. Og hipp? Skrives ikke det med en p? Bruker ikke sånne ord skjønner du. Det er et fy-ord i mine kretser. Men døll bruker vi - beklager det forrige innlegget. Det var døllt.

7:52 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home