søndag, mars 13, 2005

NB!SETT AV NESTE SØNDAG TIL SEMINAR!

Dette er reklame og invitasjon til eit seminar neste søndag, som Syn og Segn har ansvar for under Borealisfestivalen.Festivalen startar forøvrig i dag.

Temaet er:

"KAN KUNSTEN DETONERA?



Syn og Segn og Borealis løyser verdsproblem palmesøndag.

Seminar/verkstad om og med kunst, politikk og aktivisme 20. mars kl 14 på Landmark/Bergen Kunsthall.(sjå vedlagt flyer)



Møt festivalkomponist Terry Riley, Åse Brandvold (Adbusters), Jon Øystein Flink (forfattar), Olaug Nilssen, (forfattar), Michel Wenzer(regissør og komponist), Terje Dragseth (poet og regissør), Trygve Svensson (America vs America) og Eirik Vassenden (litterarturvitar).



SEND HELSING TIL BUSH!



Send e-post til h.sandvik@synogsegn.no"


Alle som er interessert i i kultur, politikk, krig og fred og sånt, bør karre seg avgarde.





22 Comments:

Blogger Susanne said...

Hey, jeg læste om det hér - lyder drittbra, wish I could be there. Jeg ville gerne se Miss Brandvold i aktion, blandt andet. Jeg skal vente på rapportagen, Ragnfrid!

11:33 a.m.  
Anonymous Nebbhøna said...

Med fare for å avsløre identiteten min: Eg trur ikkje eg kjem til å redde verda, men.

5:52 p.m.  
Blogger Susanne said...

Klart du gør!

6:23 p.m.  
Blogger Espen said...

Kva i h... meinar ein med å detonera?

For meg handlar no ikkje omfattande samfunnsforandring om detonering.

Detonering er det andre som driv med.


PS
Mogeleg eg er vrang, men jeg fikk ikkje noko beskrivande flygeblad (anna enn eit eg fikk på Legal på fredag, med rota vekk på vei heim før eg fikk lest det.)

PPS
Eg skjønner jo at det er biledleg talt. Men orda former jo også verda.

8:53 p.m.  
Blogger ø said...

Dumt eg ikkje kan vere der. På det tidspunktet sit eg i Visby og kikar på bølgjene.

Detonere? Kanskje dei eigentleg meiner denotere?

10:21 p.m.  
Blogger synnik said...

det kan virke som om detonere konnoterer "redde verden", mens det denotativt peker på det motsatte. spørsmålet er om kunsten kan bombe, evt. sprenge. Hvis setningens (skjulte) objekt er "verden" blir det altså et spørsmål om hvorvidt kunsten kan sprenge verden (i fillebiter).

11:01 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Jeg har hele tida tenkt på det som kunst som rokker ved noe, som, ja, gjerne sprenger verden i fillebiter og på slikt vis kan "redde verden". En slags utrensking som gir rom for noe nytt og mer konstruktivt. Jeg tror det blir et interessant seminar, og jeg er spesielt spent på America vs America. Filmprosjektet som har tatt for seg kunstnere med et politisk budskap. Og Espen: Det er helt riktig at det ikke er noe flyer, jeg fikk ikke formatet over, og glemte kutte ut setninga om flyer.

7:38 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Susanne, du skulle ha vært her. Det skjer stadig vekk ting her du skulle vært med på. Men rapport skal bli! I retur kan du berette hvordan den svenske oversettelsen av Butler er. For en jobb!

7:40 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Og nebbet: Alle utanom Øystein har knekt koden.

7:41 p.m.  
Blogger Espen said...

Her er det med andre ord en interessant link mellom kunstfolket og revolusjonsromantikere a la Internasjonale Sosialister.


Det høres kanskje litt pompøst ut, men jeg regner meg nå selv som revolusjonær. Men revolusjonsromantikk er det verste jeg vet.

Politisk forandring kommer best som "ovring": En blanding av ny erkjennelse og ny praksis som viser seg med stadig større klarhet. Slikt får man ikke av eksplosjoner.
Verken Bush eller Bin Laden skaper "ovring", men de detonerer så det holder.

På en vegg i Paris 1968 stod det: "Revolusjon er opium for de intellektuelle!"

ps
Lykke til med seminaret!

8:22 p.m.  
Blogger Espen said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

8:59 p.m.  
Anonymous synnik said...

america vs. america er et interessant prosjekt; skal filmen vises på søndag? og kan edith for eksempel ta turen, eller blir det for sært? hva med påmelding, må det gjøres eller kan man bestemme seg for eksempel søndag morgen? og hva med den sanseløse mannen, han som skal dikte på logen i morgen, detonerer han? hva med de som står for den veritable detoneringen nedenfor ST.Hanshaugen, like før Pilestredet der (bislett), hva med de?
(de sprenger nå ihvertfall, det skal ikke stå på det.)

og så det viktige: kommer du på søndag, ragnfrid? jeg har lyst:)

9:10 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Jeg tror så absolutt Edith kan være med! Jeg regner med at hun ikke blir den eneste i den aldersklassen. Dette er jo ikke noe doktorgradsforelesning, men en debatt/workshop som er litt løs i kantene, og hvor alle skal få delta uansett alder, kjønn og sosial bakgrunn. Jeg vet ikke noe mer enn det som står (altså at det begynner klokka 1400), og ja: Jeg kommer! Da er jeg hjemkommet igjen (hurra, hurra, hurra).

9:23 p.m.  
Blogger Susanne said...

Ragnfrid: Yep! Kønnet Brinner, udvalg ved Tiina Rosenberg. Jeg har ikke været i nærheden af bogen endnu, men derimod har jeg været i nærheden af Tiina Rosenberg. Der var tre-dagen feminist-rally på campus sidste uge (de er jo splittergale her i byen/landet) og Rosenberg holdt et strålende oplæg om feministisk aktivisme. Skal sætte klørene i nævnte bog snart - sådan en luxus hvis jeg også havde tid at læse den! bzz-bzzz

8:04 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

De skal vise klipp fra videoinstallasjonene som er med i filmen, Selve filmen ligger lenger fram i tid. Kom da vel!

8:19 a.m.  
Anonymous Teresa said...

Seminaret:
Ein kan berre møte opp. Det er gratis. Ein kan seie noko om ein vil, eller la vere.
Og ja, det er ikkje skrivefeil! Ein bombe denorerer, vi spør: Kan kunsten gjere det? Mao: Har kunsten eit politisk potensial? Bør kunsten ha det?

5:45 p.m.  
Anonymous Teresa said...

Vittig at eg sjølv klarte å skrive ordet feil...

5:41 p.m.  
Anonymous Anonym said...

dekorere, ... var det det?

9:04 p.m.  
Anonymous Anonym said...

med fare for å bli oppfattet som kranglefant: hvilket "politisk potensial" impliserer begrepet bombedetonasjon? det var det jeg egentlig lurte på; politisk potensial kan jo være så mangt (eller alt) og er vel ikke et gode i seg selv; for eksempel kan det jo hende osama bin laden ser på sine terroraksjoner (hvis de nå er hans da) som performance-kunst av ypperste klasse - ikke vet jeg - men så måte må jeg si at ja, den kunsten kan sannelig detonere! en ting er å ville forandring, men en annen er hvilken forandring man vil ha: to spørsmål som etter mitt syn er uløselig bundet sammen og det første får implikasjoner for det andre: derfor liker jeg ikke forestillingen om kunst som detonerer; eller for den saks skyld væpna revolusjon. jeg liker ikke tanken på at verdens urettferdighet skal feies, sprenges eller bombes vekk. eller kanskje vi - i tidens ånd - skulle si skylles?
så nei, jeg trodde ikke det var skrivefeil. bare et syn på politikk jeg ikke deler.
men seminaret kommer jeg nå på lell!

2:18 p.m.  
Anonymous Trygve said...

Hey! Gode ting at seminaret detonerte til en liten
før-diskusjon.
Jeg synes først tittelen var litt sær, og så begynte jeg
å like den fordi folk blir litt irritert av å høre det spørsmålet. "Detonere" liksom?

Jeg mener - hvordan lage en overskrift som
inneholder spørsmålet Kan kunsten ........?
uten å bevege seg langt ut på glattisen?
Eller gjøre det utrolig kjedelig?

Tittelen springer nå en fin liten bukk over disse problemene - som en kinaputt, kanskje, eller en
av de der sprakende stengene som vi holder i hånden på nyttårsaften.

Anyway - det som jeg liker med seminarets ambisjoner er at det ikke bare skal dreie seg om innadvendt kulturhistorisk krangling, men at vi
også for muligheten til å knytte forbindelser til
det livet vi daglig lever.
(I tillegg til at folk kan sende en videohilsen til
USA i beste we are the world stil)

Det er nemlig slik at Clear Channel, som er en av verdens to største selskaper på utendørsreklame i disse dager, (eller den nærmeste måneden) er i forhandlinger med bergen kommune om en 15 års kontrakt på bymøbler.

Clear Channel eier 40% av lokalradiokanalene i USA og var bl.a. en av støttespillerne til W sin presidentkampanje.

Åse B har skrevet lærerikt om dette her:

http://www.samtiden.no/04_1/art4.html

Vi hadde i dag første møte i en meget løst sammensatt gruppe som skal forsøke å gjøre bergen til en annerledesby (for en gang skyld i positiv forstand) på akkurat dette området, og
jeg kommer til å annonsere dette på Landmark i morgen.
En av ideene vi pusler med er bl.a. å få til kunstnerisk
utsmykking av bussskurene, og slike ting.
(Eller et kommunalt opprettet selskap, slik at man i det minste har folkevalgt kontroll over disse skurene)
Veldig ambesiøst selvfølgelig, men her trengs det krutt til, jeg mener hvis det selskapet får lov å innvadere byrommet vårt i 15 år (det vil i realiteten si til evig tid) så er jo det fælt!

Det er bland annet folk herfra tilknyttet:

http://www.byokologi.no/

men jeg er bare med som borger av Bergen,
og det kan alle andre også!

OK, dette kom litt seint ut,
håper vi snakkes i morgen.

Trygve

6:54 p.m.  
Blogger Espen said...

Kom for seint, og det var jo stappfult. Oppmøtemessig var det en kjempesuksess.

Føler ikke HER behovet for å ta opp begrepsdebatten. Har møtet avfødd en kreativ aksjon mot CC, så må det gjerne hete; "kunsten kan atombombe - trykk på knappen!".

Et lite bipoeng ved CC, er at deres am. morselskap (som eier 100 radiostasjoner) forbød 100 låter etter 11. sept. Bl.a. annet: Imagine.

9:00 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Next time. Sjølv om eg hadde ønska ei oppklaring av omgrepsbruk, fungerte seminaret fint på det viset at det starta eit skred av tankar. Det viste også kor vanskeleg det er å sameine desse to storleikane, og kor bra det er når det faktisk fungerer.

11:02 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home