torsdag, mars 10, 2005

ÅLESUND- EN OPPSUMMERING

Tre ting som er overraskende med Ålesund:

Alle skolebygg er fra sekstitallet og har ulogiske inngangsparti
At kinoen midt i byen bare har tre filmer på plakaten
Påfallende mange snakker sunnmøring med skarre-r


Tre kritikker mot matkulturen:
Kafeen Hummer og Kanari serverer marinert kyllingbryst
I en saus som ikke kan være annet enn TOROSAUS
Hoffmanns kan verken lage kyllingsandwich eller servere
På Kongen har de skjønt biffmørning, men ba jeg om grillkrydder?

Konklusjon: Man holder seg til fiskerestaurantene (anmeldelse kommer neste uke, jeg har ikke rukket over alt) og jordnære kafeteriaer som Brosundet kafè, der de kan lage raspeball (potetball, klubb og feitt osv.). De feilslåtte matopplevelsene på halvhippe nesten-kafeer her i byen, minner meg om da jeg svingte innom fødebyen min, og oppdaget Kafè Kafka (klingende navn- Ka,-ka og et intellektuelt alibi) i Bodø som lanserte marinerte oliven fra: ja, det er helt sant, Eldorado. Ingen kjøttfull opplevelse med smak at sydlige strøk, nei. Man skal vite hva man holder på med, sånn som Brosundet kafè og LØVOLD i Bodø. Kafeen på kaia som har de største bløtkakestykkene, den fineste utsikten, sekstitallsinteriør og kjøttkaker for sjøfolk. Men jeg innrømmer det: Lille Løvenvold med høy I-book-tetthet, mjuke sofaer, trådløshet og retro-kaker gir meg sterkest følelsen av å være trygg, hjemme.

Tre fantastiske ting:

Teaterfestivalen

Og jeg gjentar: Lille Løvenvold kafè som har sjokoladekake, bakt som om det var den flinkeste mora i iddrettslaget som stod på kjøkkenet. Ikke fancy, bare helt perfekt. Dessuten har de trådløst nettverk

Arkitekturen

Tre tilfeldige personer som fortjener skryt:

Dama på Intersport på Amfi (ja, jeg har vært på MOA!)
Lektoren som hadde arbeid nordpå og hadde forberedt klassen godt. Sånne folk vil jeg ha i skolen.
Tanta til SRMS.

Tre situasjoner:
Bråkeguttene: - Ka handla de andre historian om?
Forfatteren: - Charlotte GMs handler om ei jente som har sex for første gang.
Bråkeguttene: - Ka?
Forfatteren: - Men det skal jeg ikke lese, jeg leser bare min.
(skriveoppgave, gutten hiver seg over boka, blar fort framover)
Bråkegutt: - Fant du det?
2: - Ja, her!
(tisking, hvisking, opphisselse)
3. – Dinne boka vil e lese!

*
- Kor gammal e du?
- - Tjueni.
- (ivrig trettenåring)Så ung?
- - J, ho e fortsatt for gammal for de.
- Jammen det passa jo for han OM (ser på læreren), han e jo sånn alder.
- Åh, vent. Han har jo madam-

*
- E du kjent, eller e du bare sånn LIKSOMKJENT forfatter?
- - Hva kvalifiserer som kjent?
- Har du fått nåkken prisa?
- Ja, mange.
- Da e du kjent.

Takk for nå Sunnmøre, sees neste uke.