lørdag, mars 12, 2005

Laurdagsgodt

Tre gode ting på ein laurdag:

Eit portrett av Kjell og Kari i Klassekampen. Eg har alltid vore ein hund etter å vite korleis omsetjarparet er, lever og har det. B som eg kjenner er så heldig å ha vokse opp i same blokka som Risvikane, og eg har pumpa henne for så mykje informasjon som mogeleg. Det mest banebrytande eg fekk vite var at dei var glad i god mat og hadde peiling på vin.
Intervjuet skuffa ikkje, dei er nett så imponerande som eg trudde.

Månen og himmelen ser ut som ein tsjekkoslovakisk teiknefilm på laurdagsbarne-tv på åttitalet.

Å finne opp ein ny dans til "I rather dance" med Kings of Convenience på kjøkkengolvet.


Tre forunderleg ting på same dag:

At dei unge forfattarane som uttaler til Klasseakampen kven dei ville gitt støtte til i leiarstriden i Forfatterforeningen om dei hadde hatt høve til å vere på møte, ikkje veit, eller har vett til, å nytte fullmaktsskrivinga. Få nokon andre til å stemme for dykk då!

At eg blei lei meg då eg så biskopvinnaren i avisen. Det låg jo i korta.

At naboane på den andre sia gjekk ut av stova si og ikkje ville sjå den nye dansen til "I rather dance".

3 Comments:

Blogger synnik said...

hei ragnfrid: den dansen håper jeg du kan dele med oss andre kings-fan; jeg skal rydde dansegulvet til middagen du vet. men angående denne forfatterstriden; du som er inni det må hjelpe meg litt her: jeg prøver å skjønne hva stridighetene går i men for meg ser de to kandidatene like ut; dvs. på meg virker det som om KK har slengt seg på den generelle tendensen samfunnet forøvrig har til å kle debatter i generasjonskonflikt-hatten, Altså Anne O. er bra fordi hun er ung og ergo "på lag med tiden"?, mens H-L er gammel og utdatert? Ok, det er kjedelig når gamle guruer alltid karrer seg til autoritet og heder fordi de er gamle kloke menn, og bla bla bla, men det må da være andre, mer interessante forskjeller mellom dem. Eller er dette bare et tegn på at debatten virkelig er intern og ikke er interessant for andre enn feltets egne aktører, og hvorfor skriver KK så mye om det da?

4:23 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Dans skal bli! Martin har filmet det hele, så om jeg skulle gå i ball med koreografien, har vi back up.

Når det gjelder forskjellene er de egentlig ikke så store som man skulle tro, men de har vært uenige i strategien i forhold til bransjeavtalen, som nå er det viktigste som skjer i bransjen. Holtet Larsen har tatt en forsiktig (konservativ) tilnærming, nemlig at DnF skulle "utrede" hvordan man skal forholde seg til bransjeforhandlingene. Oterholm har sagt at dette er for svakt, at målet er at foreningen skal sitte ved forhandlingsbordet, og ikke bare utrede alternativene. Men Holtet Larsen har vært klarere i signalene og på mange måter mer strategisk i sin tilnærming til det hele. Generasjon er ting, men det er ikke så viktig. Viktigere synes jeg det er at Oterholm har vært en meget kompetent nestleder, og dermed et naturlig valg. Det er flott at Holtet Larsen sa ja til nestlederplassen, for det betyr at han kanskje stiller neste gang det er valg. Begge var gode valg og ville blitt gode ledere,men Oterholm stod først i køen og forsvarer den plassen.

7:37 p.m.  
Anonymous synnik said...

ja men hva er det med bransjeavtalen. hvorfor er det viktig å sitte ved forhandlingsbordet, eller evt. ikke så viktig? hvorfor har de ikke gjort det til nå? hva går egentlig endringene ut på? det er noe jeg ikke klarer å gripe her....

9:17 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home