tirsdag, januar 25, 2005

Bildøen og Waits

Eg har vore fan av Tom Waits sia eg var lita jente med storebrør som hadde god musikksmak og rekkjer med LP-ar.
Eg har vore fan av Brit Bildøen sia eg oppdaga bøkene hennes ein gong seint på nittitalet.
Kvifor har eg aldri gjort koplinga:

Waits: - Frank settled down in the Valley and he hung his wild years on a nail that he drove through his wife's forehead.

Bildøen (fritt etter minnet): Eva heng opp livet sitt på ein spiker bak døra og betraktar det med interesse.


6 Comments:

Blogger Elandria said...

Ok... det kan jo også ses på som ei kobbling... Hm..

8:32 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

bb er underholdende, men ikke så meget mer.
I alle fall syntes jeg så om Alt som er, og Landfastlykke slapp meg ganske raskt.

11:05 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Eg tenkte meir på surrealismen i "Tur og orden" og "Eit anna eple". Men det er slike bøker som ligg gjømt langt bak ein stad, og forfattaren blir ikkje kjend før meir episke verk blir produserte.

8:35 a.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Elandria: Alle skolene er det stipend for. Det koster langt over hundretusen å ha en elev på en av skolene, og staten dekker mesteparten av skolepengene gjennom stipend, om man blir tatt opp. Som det står på informasjonssida under rubrikken opptak, er skolepengene på inntil 45 000 på enkelte skoler. Jeg tror den i Wales ligger på ca det (og den i norge ligger noe under. Men: Skolen i Italia og den i Canada, nekter å ta i mot elever som betaler deler av summen selv. Dette betyr at de som blir sendt hit, ikke har skolepenger i det hele tatt. Så: Hvis man har en sårbar hjemmeøkonomi (aleneforsørgere etc. etc.) bør man opplyse om dette, slik at nasjonalkomiteen kan ta hensyn til det i utvelgelsen. Men som sagt, skolepengene varierer fra sted til sted. Man kan også søke ulike legat, stipend og til og med lån i lånekasse, for å dekke skolepengene, om foreldrene har vanskelig for det. Jeg er meget stolt av min mor som var enke og alene med fire barn, men hadde vært så forutseende at hun hadde spart opp all barnetrygd, for at vi i framtida skulle få reise utenlands for å ta utdannelse. Uten det, hadde det vært mulig for henne å sponse meg. Men det er ikke dyrere å reise på en slik skole i to år, enn å være utvekslingsstudent i f.eks. USA i ett.
Men det er vel ikke i år du skal søke?

8:46 a.m.  
Blogger glassdråpe said...

ok, takk for tips.

9:27 p.m.  
Blogger Elandria said...

Næi, det e ikkje i år æ ska dra, men æ mein æ læst ett eller anna om at æ må søk rimelig tidlig... Takk før infoen. Ska prøv å finn ut av det:-)

10:03 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home