tirsdag, desember 21, 2004

Speech coach needed

Jill Walker doesn't seem to like the way me and Øystein read. She describes me by saying "she reads from her essay as all Norwegian poets do: with monotonous tonality, randomised pauses and a dogged disregard for meaning."

But at least she envies my body: "I want to climb inside her body and feel her metal shield heavy against my back: I would read from my guts, I would gush and glow and growl and scream but never let that false rhythm betray me."

Funny she should say so, because my friend, who's a professional repertory actor, tells me I was spectacular that night. And I don't think it was just because of the hair and the "strong" nose.

But I'll take the criticism to heart, and if anyone can sponsor speech classes for me and Øystein, I'll be happy to receive the money.

14 Comments:

Blogger Elandria said...

Can't see what she's talking about when it comes to the reading. I gett the "great body"-part thoug....

9:10 p.m.  
Blogger Jill said...

Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

10:57 p.m.  
Blogger Jill said...

Å, den kvelden hadde jeg glemt! Jeg var sint, så sint, fy faen så forbanna jeg var, jeg hadde lyst til å skrike og hyle og gnisse tenner og det passet svært dårlig sammen med norske poeters vanlige lesestil. Det er ikke det at du leser dårlig, du leser som man leser her til lands. Kanskje i andre land også for alt jeg vet. Jeg liker ikke den måten å lese på, men når alle gjør det er det sannsynligvis ikke noe du skal ta hensyn til.

And hey, I didn't call your nose "strong"! I said your face was as strong as your hair and I meant that as a compliment!

I've been enjoying reading your blog :)

10:59 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Jeg er helt enig at det er en misforstått lesetradisjon blant norske poeter (for ikke å nevne prinsesse Märtha Louise, men det er en helt annen sak, hun regnes vel strengt tatt ikke til annet enn sin selvoppnevnte kategori "kulturformidler". Jeg var en gang på opplesning med hennes mann Ari Behn, og han leste med ryggen til publikum. Det var ikke så tøft som jeg tror han ville det skulle være), og nettopp fordi jeg vil denne til livs, var det et "hardt" slag å bli plassert blant disse. Men, men. Du er herved invitert neste gang jeg skal lese offentlig!

12:09 p.m.  
Blogger Sigrunn said...

Mu? E skjønna ikke kritikken...en av de tingan de e skikkelig go tell (og d e ikke så reint få) e jo høytlesning!!!

Første gangen e traff d va d høytlesninga å ikke boka de e va imponert over (tro d eller ei så va d ment som et komplimang...og d må sies at e ikke hadd lest boka di på d tidspunktet).

Forøverig må d vær grenser for klaging. Hvis man ikke lika møten andre les på så kan man drit i å klag og heller les sjølv!!!! bare så d e sagt....

12:12 p.m.  
Blogger Jill said...

Jeg kommer gjerne neste gang du skal lese Ragnfrid! Det er godt mulig mye av opplevelsen min stammet fra sinnet mitt, som var godt etablert lenge før jeg hørte deg lese, og

12:52 p.m.  
Blogger Jill said...

Pokker og, jeg poster jo ting uten å mene det hele tiden. Litt kjapp musearm.

Det jeg skulle si var at det er godt mulig at jeg feilvurderte lesningen din - jeg var usedvanlig sint den kvelden og det hadde ingenting med deg å gjøre. Jeg husker ærlig talt ikke detaljene.

Men til Lutea Lives Forever, som skrev:

Forøverig må d vær grenser for klaging. Hvis man ikke lika møten andre les på så kan man drit i å klag og heller les sjølv!!!! bare så d e sagt....så kan jeg jo foreslå at du LESER det jeg skrev. Det handlet da mest om min egen opplevelse - jeg syns slett ikke klaging er hovedpoenget med det jeg skrev. Det er da vel lov å skrive om hvordan man opplever verden, syns du ikke?

12:56 p.m.  
Anonymous Anonym said...

en liten kommentar til opplesningsdebatt mellom deg og jill. forfattersentrum vest inviterte til kursing av forfattere som ville bli bedre å lese. det ble avlyst for vi bare var to som meldte oss på; meg og olaug (nilssen). Det betyr at jeg og olaug har skjønt at man alltid kan bli bedre, uansett hvor god man er, men at de fleste forfattere her på vestlandet mener de er utlært som opplesere. jeg har hørt en del av de nye svenske poetene (Bob hansson, lina ekdahl, anna jørgensdotter) og de er i en helt annen liga enn det vi varter opp med. så jeg er enig med jill, uten at det gjelder spesifikt deg og øystein, men for norske forfattere generelt. Hilsen Gro & God Jul!

1:05 p.m.  
Blogger HPL said...

Det er ikke ofte jeg får kommentarer etter at jeg har lest høyt, men en husker jeg.
Det var da Erling Kittelsen sa til meg: "Og du leser jo som en prest."
Jeg tok det som et kompliment. Håper det var ment sånn fra hans side.

3:01 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Man kan alltid bli bedre, helt riktig Gro. Men det er rart det der, når det gjelder lesing har jeg alltid hatt slik sjøltillit, kanskje fordi mor mi holder lesinga mi fram som en av mine framste kvaliteter. Omkvedet: Du e no så flenk te å læse. så det var ikke det første jeg venta kritikk på. Jeg hadde jo større planer om å bli skuespiller enn forfatter back in the day, men det var vel en grunn til at det blei som det blei. Men ei oppfordring til alle: Les mer høyt for dere sjøl, både egne og andres tekster. Det er da man skjønner om teksten holder mål eller ikke.
God jul til dere alle: bloggere, forfattere, universitetsansatte, skoleelever! Her lukter det grønnsåpe og svidd gløgg.

4:04 p.m.  
Blogger Sigrunn said...

Jo da for all d klag... e d ikke d som får den her verden tell å gå rundt...

4:56 p.m.  
Blogger Veleda said...

Dette skjønner jeg ikke. Da vi var i Finland, var jeg mildt sagt imponert over høytlesningen din i forhold til de andre forfatterne, at du klarte å engasjere og være blikkfanget selv for dem som ikke skjønte hva iallverden det var du sa. Du hadde en slik fantastisk glød, Ragnfrid, og hvis du leste på samme måte da Jill hørte på.. ja. Jeg kan ikke forklare det. Jeg syns du er flink, jeg. Og er ikke det viktig? Hva vi ikke-bedrevitere syns, vi som bor i nord og ikke hører forfattere høytlese på daglig basis? Vi representerer jo folket. Stå på.

9:05 p.m.  
Blogger Sigrunn said...

he he fikk litt AP-wibe her... men e e eni me d veleda. Vi stormer vinterpalasset ved midnatt. All makt til folket!!!

11:13 p.m.  
Blogger Elandria said...

Ærlig talt. Ragnfrid var vel i hovedsak blikkfang nok i seg selv på leiren:-p

Nei, seriøst når det kommer til lesningen din så er jeg dypt imponert. For å være ærlig så syntes jeg nesten at du levde deg litt for mye inn i teksten da jeg hørte deg for første gang...

Jeg var fortsatt mitt gamle jeg,(før Elandria) og jeg er har alltid hatt et problem med folk som "overdriver":-P Min første avsky (sorry) for lesningen din forsvant fort, og jeg som alle andre ble revet med i Ragnfrid-virvlen av ord og utbrudd. En helt fantastis opplevelse...

1:20 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home