tirsdag, desember 14, 2004

Om Den Andre, vestlige unger på tur

følger nok et mini-essay i form av gammel korrespondanse. Mikkel Bugge var samtalepartner, der han reise rundt i ukjente farvann og berettet per e-post, som en moderne August.
Jeg tenker at jeg ikke skal la meg så lett imponere, at jeg heller skal bli oppbrakt over at bloody Aserbadsjan, Georgia, Turkmenistan og omland, har blittbag-packer mål. For man kan jo si: Skal ikke folk få ha miseren sin i fred, utenat at snørrunger fra vesten (er du fra Sør-Afrika og reiser i Sentral-Asia hørerdu ikke hjemme i shanty-town, men kvalifiserer til tittelen snørrunge fravesten, ergo er reisefølget ditt en snørrunge fra vesten) skal forstyrre ufreden. På den andre siden klarer jeg ikke å bli kvitt den barnslige begeistringen over at du har disse navnene i munnen: Baku, Kaspi,Teheran, Asjgabat, Tbilisi. Hans-Wilhelm-land, rett og slett. Det er klart voyeuren i en får tilfredsstillelse av å på nært hold se reportasjeland, føle en tilstand av virkelighet, tilstedeværelse og ekthet; og uansett hvor problematiske disse overnevnte begrepene er, ligger de i bunnen for slike reiser. Gjennom dine reiseskildringer tilfredsstilles også min egen kikkertrang;glimt inn i stater som ikke er annet enn eksotiske i min vestlige bevissthet.Jeg skjønner godt ditt white-trash-ønske. Det hadde jo vært toppen, en slags heslig utløsning å få kikke inn i trailer-camperens french fries-liv. Det erfaktisk en ustyrtelig god idè han fra deep down kom med; blikket ville absoluttsnus om han filmet dere. Said er problematisk på mer enn en måte, og ja, hankan erklæres død: Men hans viktigste innsikt (som vel egentlig stammet fra Vico)er den åpenbare, men lett oversette innsikten om hva historieskriving er. Hvishistorie leser man? Hvis perspektiv er det man utsettes for? Han undersøkerforholdet mellom kunnskap og makt, viser hvordan mytiske fortellinger omorienten har blitt opphøyd til vitenskaplig kunnskap, uten problematisering. Menklart: Med begrepet den andre står man i fare for å havne i den essensialistiskefella, og det er det vel mange som mener Said har gjort.
Den som fortsatt har et uskyldsrent blikk på bistand og uomtvistelig tro på NGOs, erenten mester i fortrenge, blind, eller totalt uten peiling. Man kan besøkehvilket som helst land som mottar bistand og spørre hvilken buisness det er smart å kaste seg inn i. Bistand, er svaret. Der ligger pengene. Ex-pats ernoe av det mest oppføkka folkeslaget på jord, og ungene deres er hakket verre."Æ GJER MÆ NU FAN!" ser ut til å være holdninga blant ex-pats´ene. Jeg harsjelden møtt så forvirra unger som jeg gjorde da jeg gikk på gymnaset i Wales.Det var mange unger som kom fra ex-pat-familier rundt om i verden; man fårdefinitivt bedre psyke av å vokse opp i ly av Lofotveggen, det er min påstand ialle fall.
Det er skummelt at du skal lese. Plutselig ble jeg ikke så tøff i sokkene. Men jeg stoler på blikket ditt, så. I likhet med deg tenkte jeg at det blir for vanskelig å problemtisere blikket, for da ødelegger jeg for hele prosjektet mitt, da kunne jeg bare latt være å skrive om en peruviansk kvinne, ergo har jeg ikke gjort det. Jeg har heller latt det gli. Premissene jeg satte for meg selv var: Ingen dramatisk misere, bare små bevegelser og uro som holdes sammen av hverdagslivetsro. Kort, tett, neddempa. ja, du får se. Kom gjerne med forslag på tittel.
Norge?Åsne har betalt avlat til Afghanistan på en million kroner.Bergen har fått neste års Bislett Games.Clemet er like arrogant som vanlig.Willoch rocker fortsatt, sist sett på sin 75års-dag.Røkke er i trøbbel.Er Fosses nye stykke "jenta i sofaen" et makkverk slik dramatiker Finn Iunker påstår?FRP har rekord i ordførere. De fleste er utkantsunkarer i tredveåra, med hang tilamerikanske biler og drømmer.Tramteateret har stått opp fra de døde.Skal handicappede få statsstøttet sex-hjelp eller ikke?
RagnfridKlimaendringene er visst mer kritiske enn først antatt, og her høljerregnet.