mandag, desember 06, 2004

Kom og hør!

Man skulle ikke tro det, men muntlige eksamener og eksamensprøveforelesninger er åpne for offentligheten her i landet. En god ting mener jeg, men skummelt hvis man ikke er vant til muntlige framføringer, så dette er en invitasjon til den som er interessert i temaet og lurer på hvordan en slik seanse går for seg: Om noen skulle føle for å høre mitt eksamensframlegg i litteraturvitenskaplig tolking og metode, er dere hjertelig velkomne. Oppgaven lyder: Edward W. Saids tanker om forholdet mellom litteratur, kultur og politisk makt. Klokken 11, HF-bygget, rom 216.

12 Comments:

Blogger ø said...

Skulle gjerne ha vore der, eg! Men eg er nok inntil vidare stuck i Polen. Ikkje så lenge, men lenge nok. For øvrig trur eg du kan vegre deg for å ha folk til stades dersom du sjølv ikkje ønskjer det. Ikkje det at eg trur du ikkje ønskjer det, særleg sidan du annonserer det på bloggen.

11:36 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

klokken elleve i morgen, dvs. tirsdag?

11:53 p.m.  
Blogger MGL said...

Det stemmer, ja. Tirsdag. Kom! Ta med vennene dine!

12:56 a.m.  
Blogger MGL said...

Jau, eg veit at ein kan vegre seg, og sia det er nettopp det dei fleste gjer, finst det ikkje høve for folk å høre korleis det går føre seg, noko ein gjerne vil vite før ein må til pers sjølv. Difor stiller eg demokratisk mi førelesing ope. Det er ikkje at eg trur den er vanvittig genial, men eg er van med folk i salen. Dessutan, og det tenkjer folk ikkje på, er det ein måte å nøytralisere maktbalansen i rommet. Men eg er sliten no; når ein blir rørt av Svisj tidleg på morgonen, er det tid for time out. Snart, snart... Gler meg til du kjem heim Ø, og S: som sagt: kom gjerne!

7:57 a.m.  
Blogger Susanne said...

Du er brav, Ragnfrid. Jeg regner med - og håber på - at festen er gået når jeg skal på. Jeg vil ihvertfald være inderligt taknemmelig for et rum uden tilhører. Skønt mig og Edward ikke har noget at skamme os over:) Ses senere!

10:11 a.m.  
Blogger glassdråpe said...

Jeg bannet for fraværet av de gule bussene 10.35, men med en asmatikers tunge pust og noe som lignet menopausesvette, så nådde jeg målstreken i takt med A.K. (Altså rom 216). Jeg synes det var veldig interessant, særlig fordi du så tydelig hadde din egen stemme og standpunkt, og med en analytikers avstand til stoffet. Ekstra moro var det jo med et slikt innlegg i det som av og til føles som autonomiestetikkens høyborg. Håper AK, EAa og NN vet å sette pen pris på prøveforlesningen, de også! takk for invitten. Silje

12:03 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

Det med å nøytralisere maktbalansen var forresten en framifrå idé. Mamma elsker meg uansett hva jeg skulle utsi, men jeg tviler på at AK har en like betingelsesløs kjærleik til meg. Muntlig eksamen burde være et sted hvor tidligere elskere, tjukke slekta, husdyr og barndomsvenner ble samlet i unisone heiarop!

7:36 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Glad du kom silje. Mor mi hadde vært stolt over alle som viste sånn akademisk interesse at de møtte opp på andre sine prøveforelesninger. Det gjorde de visst på sekstitallet. Det gikk bra, jeg er godt fornøyd og drikker brus.

9:02 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

Nå trodde jeg nesten du var havnet på grøftefylla med din Grüner, AK og resten av det akademiske kollegiet. Godt å høre at du holder deg til rusbrusen.

Hadde pater autonomiestetikk skarpe motargumenter mot ditt innlegg?

Jeg må si at jeg lot meg friste av overskriften, tabloid som jeg er. Skal tross alt skrive en oppgave om kritisk kulturteori til kommende onsdag. Må bare dekonstruere litt først...

Og ellers er jeg travelt opptatt med å formulere et brev til Den sentrale klagenemd ved UiB ( ble først for få timer siden klar over deres eksistens), ettersom en karakterklage på vårt kjære fellesemne KUNKRIT, førte til degradering hele to bokstaver ned på skalaen! Slikt visste jeg ikke var mulig. For anledning påberoper jeg meg juridisk kompetanse, og oppfinner ordet "sensureringsetikk".

Fysjom!

Silje

9:47 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

SKriv! Det kan ikke være mulig, kjenner en annen som gikk ned to karakterer, og tenker man gammel skala kan det ikke vitne annet enn en inkompetent sensurkommisjon, for det er ikke lenger tideler i forskjell man snakker om, når man i dag går ned to karakterer. Jeg fikk at essayet mitt var for subjektivt, etc. og skulle gjerne ha klaget enda en gang, men regner med det er for seint. Hele prosessen, tida det tok før klagen kom opp, ingen info, kommisjon og kurs, alt skulle man klage på. Jeg er gjerne med på å skrive et brev. Har vært forbannet lenge. Da er det godt at jeg er på godfot med AK på 302 i alle fall. Men KunKrit legger en demper på gleden over å være ferdige med alle moduler.

1:07 p.m.  
Blogger glassdråpe said...

Er gjerne med på brev, om det var det du mente.
Men jeg har dessverre lite med tid den nærmeste uken, dersom du har stor tidskonto, kan jeg gjerne signere en klage i retning av Griegakademiets ledelse, Den sentrale klagenemd, eller andre byråkratiske instanser.

Det er jo latterlig at dette vedtaket blir beskrevet som "endelig" Hei! Du har gått ned to hele karakterer. Ferdig med det.

Antisedatsilje

4:12 p.m.  
Blogger Ragnfrid Trohaug said...

Hei
Siden karakteren er "endelig", er det ingen klagefrist å holde seg innenfor, så jeg foreslår at vi skriver noe sammen neste uke. Jeg har en kø av ting som jeg har utsatt pga Said. Jeg skal prøve å formulere noen poenger. R

5:04 p.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home